Benda Dapur Sarang Kuman Sebagai Rumah Virus dan Bakteria

Benda Dapur Sarang Kuman - Jika kamu tahu benda-benda di bawah ini adalah Benda Dapur Sarang Kuman, sekiranya apa yang akan kamu lakukan? Adakah kamu akan membuangnya beigutu saja? Atau kamu akan menggantikannya dengan yang baru? Baiklah, kini, ada penyelesaian yang lebih baik dan berkesan demi mengatasi segala permasalahan ibu-ibu terhadap keadaan yang ada pada peralatan di dapur. Seperti yang sudah diketahui bahawa lap dapur adalah sumber utama di mana bakteria eterna berkembang. Malah, menurut sebuah kajian dari universiti Arizona, pada kain lap, terdapat 25% virus e-coli yang mungkin akan berkembang menjadi virus yang lebih ganas. Sekarang, apa yang akan ibu-ibu lakukan?



  • Mengatasi Benda Dapur Sarang Kuman
Seperti yang telah disampaikan beberapa ahli, langkah awal yang perlu dilakukan demi mengatasi Benda Dapur Sarang Kuman adalah membersihkannya. Persoalannya, apakah cukup dengan mencucinya dengan sabun cuci biasa? Jika ibu-ibu fikir penyelesaian itu merupakan cara yang paling mujarab, ibu-ibu salah kaprah selama ini. Pada kajian yang dilakukan baru-baru ini, tempat cuci pinggan dan span cuci adalah benda dapur nombor 2 dan 3 yang perlu diberi perhatian. Pada dasarnya, meski kelihatan bersih, benda tersebut di atas sangatlah rawan jika digunakan sekerap mungkin. Baiknya, jika sudah dipakai selama satu minggu, benda tersebut dig anti dengan baru. Khusus untuk spons, sebaik-baiknya, setiap satu bulan sekali, span cuci perlu diganti dengan yang baru. Lalu, untuk disimpan jangan dimasukkan di tempat yang mengandungi sabun kerana akan mengakibatkan tindak balas kimia.

  • Benda Dapur Sarang Kuman yang Tidak Lazim
Beberapa ibu-ibu mungkin juga tidak pernah menyangka jika tempat pisau dan telenan adalah Benda Dapur Sarang Kuman nombor 4 dan 5. Meski tidak disedari, ketika memotong sayur-sayuran, daging, dan sebagainya, cecair yang tertinggal dalam tempat pisau dan telenan adalah rumah yang sesuai untuk berkembangnya bakteria dan virus. Benda Dapur berkuman tersebut memang sebaiknya dijaga kebersihannya demi mengelakkan penyakit yang mungkin akan menjangkit di dalam keluarga. Selain itu, membeli cecair antiseptic sangat dianjurkan kerana selain kebersihan peralatan dapur yang perlu dijaga, kebersihan pada diri juga sangat penting.

Sekarang, setelah mengetahui beberapa benda yang digunakan sebagai Sarang Kuman di Dapur, perasaaan tenang pasti ada, iya kan? Nah, dengan semua yang sudah terjadi sebelumnya, speerti khasusnya anak yang mutaber atau cirit-birit pun boleh dicegah dengan menjaga kebersihan peralatan dapur. Selain itu, meski sudah tahu Benda Dapur Sarang Kuman, menjaga kebersihan diri juga sangat penting demi keluarga yang sihat.
Benda Dapur Sarang Kuman Sebagai Rumah Virus dan Bakteria | Fitri Sauqii | 5